*** Strona główna *** Nasza szkoła *** Funkcjonowanie szkoły *** Nasza patronka *** Świetlica środowiskowa ***
Nasze małe uroczystości: * Rok szkolny 2003/2004 * Rok szkolny 2004/2005 *Rok szkolny 2005/2006*
*** Galeria prac plastycznych***



Organizacja pracy >> Planowanie pracy >> Realizacja planu

DZIAŁALNOŚĆ ŚWIETLICY ŚRODOWISKOWEJ


I Organizacja pracy

Świetlica środowiskowa w Łazach pracuje od trzech lat. Pierwsze spotkanie odbyło się 19.II.2001 roku. Zajęcia realizowane są w wymiarze sześciu godzin tygodniowo, w poniedziałki i wtorki od godziny 13.30 do 15.30, w budynku Punktu Filialnego. Na zajęcia świetlicy uczęszczają chętne młodsze i starsze dzieci mieszkające w Łazach. Zaplecze świetlicy stanowią zakupione z przyznanych funduszy gminnych gry planszowe, puzzle, układanki, artykuły sportowe ( piłka nożna i ręczna, zestaw do gry w tenisa stołowego, badmington, liny, skakanki), artykuły papiernicze oraz radiomagnetofon z odtwarzaczem płyt kompaktowych.

Powrót



II Planowanie pracy Świetlicy środowiskowej

  • stworzenie w grupie atmosfery bezpieczeństwa, akceptacji, partnerstwa
  • ukazanie alternatywnych formy spędzania wolnego czasu
  • przygotowanie dziecka pod względem fizycznym, emocjonalnym, społecznym, sprawnościowym i intelektualnym do podjęcia dalszych zadań edukacyjno - wychowawczych, wspomagając jego wszechstronny rozwój
  • umożliwienie dzieciom poznanie najbliższego otoczenia
  • stworzenie warunków do rozwijania samodzielności
  • umożliwienie rozwoju w atmosferze wzmacniającej poczucie własnej wartości i sprzyjającej osiąganiu sukcesów
  • zapewnienie opieki i umożliwienie rozwoju w bezpiecznym i zdrowym środowisku
  • zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpieczeństwa, zachowań pro zdrowotnych
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie
  • wyposażenie uczniów w umiejętność rozróżniania dobra i zła
  • zaznajamianie z pojęciami: norma, obowiązek, tolerancja, akceptacja, prawo
  • rozwijanie elementarnych umiejętności niezbędnych z punktu widzenia zdrowia i bezpieczeństwa
  • ukształtowanie postaw dbałości o własny organizm
  • kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec odmienności innych ludzi
  • promowanie rozwagi i ostrożności na drogach
  • pogłębianie rozumienia zasad bezpieczeństwa
  • wytworzenie w umyśle dziecka pojęcia "obcy"
  • ukształtowanie nawyku stanowczego odpowiadania "nie" w sytuacjach budzących w dziecku niepokój
  • znalezienie alternatywnych sposobów rozładowywania napięć oraz zaspokajania swoich potrzeb innymi drogami niż używki
  • przybliżenie uczniom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych
  • uświadamianie potrzeby odczuwania współodpowiedzialności za spokój i porządek publiczny
  • ukazanie zachowań alternatywnych w sytuacjach wyzwalających agresję
  • rozwijanie rozumienia źródeł zachowań agresywnych i ich skutków osobistych i społecznych
  • kształtowanie właściwego stosunku do obowiązków szkolnych
  • ćwiczenie sprawności czytania i pisania
  • aktywowanie do ćwiczeń usprawniających działanie psychoterapeutyczne
  • mobilizowanie dziecka do wykonania zadań poprzez zastosowanie różnorodnych form
  • wyrabianie sprawności ortograficznej
  • rozwijanie wrażliwości estetycznej - stworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej
  • przestrzeganie przed zagrożeniami ekologicznymi
  • uświadomienie roli zabawy w relacjach międzyludzkich
  • dostarczenie dzieciom pomysłów do zabawy
  • Powrót


      PLAN PRACY ŚWIETLICY


  • ORGANIZACJA PRACY GRUPY ŚWIETLICOWEJ:
    1. REALIZACJA ELEMENTÓW PROGRAMÓW PROFILAKTYCZNYCH, WYCHOWAWCZYCH I TERAPEUTYCZNYCH:
    1. POMOC W NAUCE - szczególne uwzględnienie ucznia słabego (wspólne odrabianie zadań, czytanie lektur, czasopism)
    2. ROZWIJANIE ZAINTERESOWAŃ ARTYSTYCZNYCH:
    1. INTEGRACJA ŻYCIA W GRUPIE:
    Powrót



    III Realizacja planu

    Zgodnie z wcześniejszymi założeniami i ustalonymi celami pierwsze zajęcia i zabawy w świetlicy miały na celu zintegrowanie grupy, wprowadzenie przyjaznej atmosfery, ukazanie kodeksu zachowań i zasad wspólnej pracy.

    Na zajęciach świetlicy realizowane są elementy programów profilaktycznych dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa, zagrożeń cywilizacyjnych, kształtowania postaw moralnych, kultury zachowania. Uczniowie mający problemy w nauce zawsze mogą liczyć na pomoc i dodatkowe ćwiczenia.

    Uczniowie w czasie zajęć świetlicowych rozwijają swoje zainteresowania artystyczne poprzez poznawanie technik i wykonywanie prac plastyczno-technicznych, przygotowywanie występów teatralnych, muzycznych, poznawanie literatury dziecięcej i filmu. Kiedy tylko pozwalają na to warunki pogodowe, organizowane są gry i zabawy ruchowe na boisku z wykorzystaniem dostępnego sprzętu sportowego, zawody, mecze, spacery.

    Podczas ferii i wakacji program świetlicy jest dodatkowo urozmaicany konkursami i wycieczkami. W ciągu dwóch lat funkcjonowania odbyło się szereg konkursów, najważniejsze z nich to: konkurs recytatorski, ortograficzny, plastyczny, czytelniczy, wiedzy o najbliższej okolicy, wiedzy o przyrodzie, zwierzętach, fryzjerski, pokaz mody, konkurs talentów.

    wycieczka rowerowaPoprzednie wakacje upływały pod hasłem: "Wakacje w domu nie muszą być nudne..." oraz "Wakacyjne wędrówki". Nawiązana została współpraca ze świetlicami w Jerzmanowicach, Sąspowie, Szklarach i Gotkowicach. Wakacje 2003 rozpoczęły się wycieczką rowerową do Brzezia i Będkowic pieszo byliśmy w Dolinie Będkowskiej, Szklarach, w Jerzmanowicach Zorganizowane zostały zawody sportowe przy schronisku młodzieżowym w Łazach. W czterech głównych konkurencjach zmagały się dzieci ze świetlic z Jerzmanowic, Szklar i Sąspowa Po wysiłku wszyscy otrzymali słodkie nagrody, najlepsi zaś dodatkowo książki. Spotkanie zakończyło się ogniskiem i pieczonymi kiełbaskami. Zaproszono nas do Gotkowic gdzie spotkaliśmy się z bardzo życzliwym przyjęciem. Razem podziwialiśmy panoramę okolic z Ostrej Góry i bawiliśmy się w turnieju wiedzy ogólnej "Twarda Głowa". Każdy otrzymał słodką nagrodę. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Karczmie Szofera na lodach.

    wizyta w multikinieNajwiększą atrakcją wakacji był sponsorowany przez STOWARZYSZENIE NA RZECZ ROZWOJU - "Najpiękniejszy dzień lata". W programie znalazło się oglądanie w Mutikinie bajki "Epoka lodowcowa"i "Harry Potter i komnata tajemnic", zabawa w Parku Wodnym, rejs statkiem po Wiśle, zwiedzanie wzgórza Wawelskiego. Dzieci zapewnione miały całodniowe wyżywienie i słodycze. W ramach akcji realizowane były dwa programy edukacyjne: "Bezpieczna droga" oraz "Grosik" - podstawy wiedzy ekonomicznej.

    prace wielkanocneNa bieżąco aktualizowana była gazetka - galeria prac plastyczno-technicznych w gablocie Gminnego Ośrodka Kultury. Najważniejsze wydarzenia w działalności świetlicy prezentowane były na łamach gminnej gazetki "Ostaniec".

    Podczas tegorocznych wakacji planujemy pokazać dzieciom atrakcje naszej najbliższej okolicy. Poprzez wycieczki i konkursy uwrażliwiać na piękno przyrody, pokazywać sposoby cieszenia się latem i naturą, a także przekazywać wiedzę na temat wartościowych turystycznie miejsc w naszej gminie.

    WIWAT LATO!!! WITAJCIE WAKACJE!!!




    prace wiosenne




    Powrót


    Powrót do strony głównej